Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
20.10.2022, Milan Šurkala, aktualita
U vozidel budoucnosti se hodně diskutuje, zda budou elektrická auta vodíková nebo baterková. Mercedes-Benz nabízí řešení, které přináší obojí najednou. Pro Rhein-Neckar-Verkehr dodá 40 až 75 elektrických autobusů s vodíkovým extenderem.
profic (28) | 21.10.202211:40
" a v novém depu v Heidelbergu bude postavena vodíková stanice i pro veřejnost se dvěma stojany.­"
Než jí zavřou pro nevyužití jako se nedávno stalo tuším v Anglii , popřípadě než jim to vybouchne jako ve Skandinávii.

Vodík je drahý, sám o sobě nestačí, takže potřebuje i baterky. Je potřeba drahá, potenciálně nebezpečná technologie. Jako pokus dobrý, ale jinak to postrádá smysl.

V automobilové dopravě mi to nepřijde reálné, možná kdyby před deseti lety začala velká výstavba čerpacích stanic, ale i v takovém případě by to měl vodík opravdu těžké. V dnešní době už je to zbytečné.

Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 21.10.202212:39
Viz moje poznámka níže, vodík má prostě dost nevhodné fyzikálně chemické vlastnosti. A výroba je tak náýkladná a jsou u toho takové zrtáty energie, že už by bylo fakt jednodušší mít normální dnešní motor a lít do něj syntetický ethanol­/methanol­/něco takového... Dovedeme řídit složení tak, že shoří čistě, na co2 a vodu a pokud netlačíme šílené turbotlaky, nevzniknou ani oxidy dusíku.. ­(a už vůbec ne saze... Proboha, co by člověk musel s tím motorem udělat, aby pálený čoudil? Samozřejmě, dobytek do toho dolije ředidlo, které někde ukradl, ale to udělá i s naftou či benzínem.... A naopak, když všichni pojedou na líh, bez viditelného kouře, tak toho čoudícího stopne první hlídka a hned bude mít průšvih.
Odpovědět0  0
profic (28) | 21.10.202213:01
Prostě nesouhlasím. Jakékoli spalování je špatně. Za mě je směr elektromobilita.
Odpovědět0  2
pidalin (1502) | 21.10.202213:08
spalování čistějšího paliva jako je ethanol je hodně čistý, to samý vodík a většina dalších plynů, málo kdo si uvědomuje jak příšerně špinavej je benzín a diesel oproti jinejm palivům, schválně si zkuste něco doma uvařit na benzínovym vařiči a pak zkuste lihovej a propanbutanovej, trochu rozdíl. Účinnost u spalování samozřejmě bude bídná vždycky, ale pokud toho paliva bude dostatek a bude obnovitelný, tak to ve výsledku může bejt celkem ekologický
Odpovědět0  0
wrah666 (6205) | 21.10.202213:19
Btw, ona účinnost elektromobilu také není nic moc. Pokud se jako zdroj elektřiny vezme uhelná ­(nebo plynová, to je v tomto případě fuk­) elektrárna, tak jste po odečtení ztrát na vedení, vyrovnávači nabíječky a samotné baterce POD účinností toho spalováku. A mít za ­"ekologický­" zdroj energie panely vyrobenéí v Číně, elektřinou získanou z Australského uhlí, je smutný vtip. Vydávat to za eko. Když se to pokusí dělat víc jedinců, planeta půjde k čertu...
Odpovědět2  0
wrah666 (6205) | 20.10.202211:40
A má to nějaké výhody, nebo to spojoje jen veškeré nevýhody obou principů? Velká, těžká a drahá baterie, velké nádrže na vodík, malý, ale opravdu hodně, hodně drahý palivový článek, zahřívání jak palivového článku, tak baterií atd?
Odpovědět1  0
pidalin (1502) | 20.10.202211:47
výhoda je asi ta že vodíku je ve vesmíru dost a vyrobíme ho snadno z přebytku energie a vody, to je to hlavní o co tady jde, ropa jednou dojde a už nebude finančně dávat smysl těch pár zbytků těžit, takže tyhle technologie prostě je potřeba otestovat ať se vám to líbí nebo ne
Odpovědět1  0
wrah666 (6205) | 20.10.202212:11
Ale ano, ropa je zatraceně konečný zdroj a měla by se šetřit, v tom se shodneme. Jenže vodík je problémoový. Jednak výroba fakt nemůže jet na ­"přebytek enegrie­",. protože pokud chcete efektivní elektrolýzu za vysoké teploty, tak vám příkon nesmí kolísat. A dvak tam jsou fyzikální a chemické vlastnosti. Sebevětší pokrok v technologii nemůže vyřešit to, že je molekula vodíku nejmenší ve vesmíru a tudíž uniká i z hodně těsnící nádrže. Sebevětší pokrok nemůže vyřešit to, že je nesmítrně lehkýá, čili pokud ho chcete skladovat alespoň pár kilo, musí být pod obrovským tlakem. S tím prostě ASI moc nenaděléme. ­(s cenou palivového článku by se SNAD něco udělat mohlo, když se najdou jiné,. výrazně levnější materiály než platinoidy­)
Odpovědět3  0
pidalin (1502) | 20.10.202212:48
To s tim unikáním vodíku už se někde řešilo a prej jsou asi ta 2 základní řešení ­- palivový články místo vodíku v plynnym skupenství a pak směs vodíku a jinýho plnyu, případně jiná forma vodíku jako třeba H3, ale to je spíš vzdálenější budoucnost a kdoví jestli to vubec bude mít praktický využití. Každopádně testovat se to musí právě proto aby našli řešení a to že věci na vodík už běžně existujou znamená že to asi nějak přijatelně řešit jde.
Já osobně vidim budoucnost spíš ve výrobě syntetickejch paliv na bázi ethanolu, což je pořád čistější než jezdit na ropu a je mnoho způsobů jak to vyrobit, sice je menší výhřevnost, ale pokud se tomu motory přizpůsoběj, tak to neni problém.
Lidi furt argumentujou tim že výroba ethanolu například z brambor je extrémně energeticky náročná a zabere velkou plochu a je to samozřejmě pravda, ale už neřeknou že i výroba benzínu z ropy je extrémně energeticky náročná.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4982) | 20.10.202213:16
"pak směs vodíku a jinýho plnyu­"

Otázkou pochopitelně je, jak se pak změní energetická hustota, a co bude produktem při generování energie. Abyste tam třeba neskončil u velkého množství NOx.

"budoucnost spíš ve výrobě syntetickejch paliv na bázi ethanolu­"

V některých odvětvích možná, ale pro všeobecnou dopravu mi to nepřijde moc smysluplné. Pokud zůstane spalovací motor, ten si s sebou nese obrovské množství nevýhod proti elektromotoru. Je nutné tam řešit převodovku, průběh točivého momentu, je to hlučné, vzhledem k poskytovanému výkonu je to velké,... Do auta už moc lepšího než elektromotor vymyslet asi nelze. Tam je potřeba vymýšlet to, jak mu dobře uložit energii, ale dále ohýbat spalovací motor mi dnes už přijde být mimo ­(ačkoli mám spalovací motory rád­). Spalovací motor už opravdu není technologie pro toto století, stejně jako parní stroj přestal být v tom minulém. V letecké dopravě na dlouhé vzdálenosti mají syntetická paliva svůj smysl, ale na zemi?
Odpovědět0  1
pidalin (1502) | 20.10.202214:41
Převodovka může odpadnout když bude spalovací motor jenom generátor pro elektromotor v kolech a bude se točit na ideálních otáčkách, ale bude to pak bzučet jak sekačka, ale kdyby se timhle řešením někdo seriózně zabejval, tak by to určitě šlo udělat líp.
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4982) | 20.10.202216:16
"Převodovka může odpadnout když bude spalovací motor jenom generátor pro elektromotor v kolech a bude se točit na ideálních otáčkách­"

Jo, tohle je řešení a ne úplně hloupé, ale také to neřeší všechny problémy a některé nové to přináší. Co by to vůči čistě baterkovému řešení přineslo navíc? Tohle jsme tu řešili asi dva dny zpátky v jiné diskuzi. Těžké to bude taky ­(např. Civic tímto přibral cca 150 kg, i když ten, myslím, umí i přímý záběr­), protože vedle celé té elektrické části ­(byť s menší baterkou­) tam budete muset mít spalovací motor s nádrží ­(v případě ethanolu s energeticky méně výhodným palivem, takže to znamená větší nádrž­). Celé to bude složité, větší riziko, že se v celém tom řetězci něco pokazí. Celé to také zabere dost místa, protože musíte někam narvat nejen spalovací motor a nádrž, ale také elektromotory, baterku a další elektropříslušenství a ještě to celé spojit. Takže zatímco elektromobil Vám nabídne netušené prostorové možnosti, ve Vašem případě budete naopak s místem spíše bojovat ­(tohle https:­/­/cleantechnica.com­/files­/2021­/05­/F­-150­-Lightning­-Mega­-Power­-Frunk­-1.png s Vaším řešením neuděláte­).

"ale kdyby se timhle řešením někdo seriózně zabejval, tak by to určitě šlo udělat líp.­"

Tak tohle se ale v autech používá. A hned několika.
Odpovědět0  1
wrah666 (6205) | 20.10.202216:30
Btw, já bych si jen dovolil podotknout, že by to určitě m,usel být syntetický ethanol. ­"bio­" varianta by zahrnovala neskutečné kilometry lánů obilí nebo brambor, následně destilovaných do podoby paliva. Víc, než je možné zorat a zasít... A v tom případě už je ­(minimálně levnější­) se držet rovnou klasického auta, spalovací motor, převodovka, kola.
Odpovědět0  1
Jardadoma (1548) | 20.10.202218:03
Ještě by šlo, že by na střeše byly ­"větrníky­" Čím rychleji bus pojede, tím víc vyrobí elektřiny! :o)
Odpovědět1  0
pidalin (1502) | 21.10.20226:23
Možná by stačilo kdyby začali dělat busy a vlaky trochu aerodynamičtější a hned by se ušetřilo za energie. :­-)
Odpovědět3  0
pidalin (1502) | 21.10.20226:21
Brambory bue pěstovat Babiš, ten vý jak vyrábět větší množství něčeho co se nedá jíst a levně. :­-D
Odpovědět0  0
Jardadoma (1548) | 20.10.20229:46
A ten vodík se získává jak? Je na to potřeba elektřina nebo ho někde ekologicky pěstují na stromech? Nádrže jsou umístěné jak aby v případě výbuchu nešlo vše do autobusu?
Odpovědět1  1
DarkRichelieu (1234) | 20.10.202210:54
Elektřina z uhlí a vodík z plynu :D
Odpovědět3  0
pidalin (1502) | 20.10.202211:08
elektřiny máme dost, akorát jí neumíme ukládat a proto jí většinu nevyužijeme a ty větrníky se často vypínaj, stejně jako solární elektrárny při přebytku
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.